W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen
Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą. Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony owoc żywota Twojego, Jezus. Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami grzesznymi, teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen.
Prawdziwa obecność Chrystusa w
Eucharystii
Kościół od samego początku głosił
wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Chrystus
ustanowił Najświętszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej
Ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz oraz św. Paweł Apostoł. Prawdziwa i
rzeczywista obecność Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera się
według nauki Kościoła na słowie Jezusa: „To jest Ciało moje … To jest krew
moja” (Mk 14,22.24).
OBEJRZYJ I PRZEMYŚL
Nowy Katechizm Kościoła Katolickiego
mówi, iż „sposób obecności Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest
wyjątkowy… W Najświętszym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie,
rzeczywiście i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego
Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus” (KKK 1374).
Kult Najświętszego Sakramentu
Od XVI w. przyjęła się w Kościele
praktyka 40-godzinnej adoracji Najświętszego Sakramentu. Praktykę tę wprowadził
do Mediolanu św. Karol Boromeusz w 1520 r. Dzisiaj praktyka ta jest obecna w
całym Kościele. Zostały założone nawet specjalne zakony, których głównym celem
jest nieustanna adoracja Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. W Polsce
istnieją trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki,
franciszkanki od Najświętszego Sakramentu i eucharystki.
Procesje
Procesje eucharystyczne w dniu
Bożego Ciała wprowadzono później niż samo święto. Pierwszym śladem ich
istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach
1265–1275. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten
sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla
ochrony przed niebezpieczeństwami.
W XV w. procesje eucharystyczne
odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i Polsce. W
Niemczech procesję w uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o
odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę, dlatego przy czterech ołtarzach śpiewano
początkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego błogosławieństwa. W Polsce
zwyczaj ten wszedł do „Rytuału piotrkowskiego” z 1631 r. Rzymskie przepisy
procesji zawarte w „Caeremoniale episcoporum” (1600 r.) i „Rituale romanum”
(1614 r.) przewidywały jedynie przejście z Najświętszym Sakramentem bez
zatrzymywania się i błogosławieństwo eucharystyczne na zakończenie.
Procesję odprawiano z wielkim
przepychem od początku jej wprowadzenia. Od czasu zakwestionowania tych praktyk
przez reformację, udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.
W Polsce od czasów rozbiorów z
udziałem w procesji łączyła się w świadomości wiernych manifestacja
przynależności narodowej. Po II wojnie światowej procesje w czasie Bożego Ciała
były znakiem jedności narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne władze państwowe
niejednokrotnie zakazywały procesji urządzanych ulicami miast.
Konferencja Episkopatu Polski
zmodyfikowała 17 lutego 1967 r. obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w
całej Polsce nowe modlitwy przy każdym ołtarzu oraz czytania Ewangelii
tematycznie związane z Eucharystią.
Fot. faustyna.pl(źródło: https://misyjne.pl/boze-cialo-historia-jednego-zz-najwiekszych-swiat-w-kosciele/)
Igor Zygmunt 7a
OdpowiedzUsuńKarol Osiński 7a
OdpowiedzUsuńWojtek K 7a
OdpowiedzUsuńMaciek D 7a
OdpowiedzUsuńAleksandra S 7a
OdpowiedzUsuńAleksander J. Obecny 7A
OdpowiedzUsuń